Sa mai crezi in cercetarile de piata?

Pentru că mă tot uit după job zilele astea, am dat de nişte anunţuri care mie îmi par suspecte. Postul este de “Respondent profesionist”, angajatorul este “companie nedeclarată”, iar descrierea job-ului sună aşa :

“- completarea unor sondaje de opinie
– studii de piata ce constau in opinia personala despre un anumit produs”

Nu pricep. Studiile astea de piaţă n-ar trebui făcute pe anumite eşantioane bine determinate? Mi se pare ciudat să angajezi un grup de respondenţi. Chiar dacă i-ai împărţi pe criteriile cerute de companii, ei tot sunt “angajaţi”. Cât de natural poţi răspunde când ştii că trebuie să faci asta? În fiecare zi, câte 2 ore? Cât îţi vine să vorbeşti de rău sau să-ţi spui părerea reală când ştii că tu primeşti bani pentru asta?

Nu vi se pare ceva dubios la mecanismul ăsta? Oare companiile care comandă studiile astea de piaţă au habar cum se fac ele? Păcat de cercetări mânuite stângaci şi plătite uriaş.

Citește și

3 Comments

  1. Astfel de firme recruteaza periodic persoane pe care apoi le esantioneaza tinand cont de criteriile impuse de cercetarea de piata pe care urmeaza sa o faca (varsta, sex, profesie, obicei de consum, profesie, orice criteriu economic sau socio-demografic). Practic toti cei care aplica pentru job vor fi introdusi intr-o baza de date si probabil ulterior vor fi contactati pentru a prticipa la sondaje.

    1. Una din cerinţe era “disponibilitate minim 2 ore zilnic”, de unde am dedus că cel puţin 2 ore pe zi cei angajaţi trebuie să răspundă la chestionare, iar de aici şi nedumerirea mea.
      Ştiu că asta ar fi o alternativă mai comodă şi mai puţin intruzivă comparativ cu acei angajaţi postaţi cu chestionare în mână în zone aglomerate şi în momente ale zilei în care toată lumea se grăbeşte. Dar mi-e teamă că pe consumatorii care te interesează nu îi prinzi nici cu chestionarul de completat la 11 ziua în Romană, nici cu cel livrat sub forma de job pentru acasă.
      Cred că pentru a obţine rezultate semnificative e nevoie totuşi de mai multă subtilitate şi mai mult efort depus în cercetare.

      1. Ai mare dreptate cu tot ceea ce spui. Din cate am aflat si eu pe la cursul de cerectări de marketing jobul despre care vorbeşti tu presupune racolarea acelor persoane dipusesa testeze diverse produse pentru a putea participa apoi la studii de piaţă referitoare la ele. Oricum ai dreptate când spui că e suspicioasă o astfel de modalitate de realizare a unei cercetări. Mă îndoiesc de faptul că firmele mari precum GFK Eurisko sau Mercury Reasearch apelează la astfel de procedee pentru a nu se lovi de greutăţile presupuse de găsirea respondenţilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.